سوال : چگونه برای یک آزمون تحلیلی مثل : ریاضی ، فیزیک ، فصل استوکیومتری شیمی ، مبحث ژ نتیک زیست ، عربی و ... خود را آماده کنیم؟
پاسخ : خروجی گرفتن و افزایش قدرت پاسخ گویی در این دروس با زیاد خواندن به دست نمی آید ، در چنین دروسی باید تمرین نوشتاری ( حل تمرین ) بیشتری انجام داد و این کار اگر تدریجی باشد نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت. مثلاً اگر دانش آموزی روزانه 5 الی 10 تمرین فیزیک حل کند ، به زودی در این درس جزو بهترین های کلاس خود خواهد شد ، در صورتی که اگر این تمرینات را یک جا قبل از امتحانات حل کند ، چنین رشد قابل توجهی نخواهد داشت.
با اشتباهات خود چه کنیم ؟
فرض کنید در یک آزمون جامع ( شامل تمام دروس ) شرکت کرده اید ، پس از آزمون متوجه خطاهای بسیاری شده اید که اگر اتفاق نمی افتاد ، نمره و رتبه شما بهتر می شد ، درست است که ناراحت هستید اما می توانید این شکست را به عنوان مقدمه پیروزی برای خود در نظر بگیرید به شرطی که عاقلانه عمل کنید و قبل از اقدام به هر کاری ابتدا اشتباه های خود را بشناسید و سپس به روش پیشنهاد شده ، آنها را به حداقل برسانید ، اشتباهات شما می تواند به دو دسته کلی تقسیم شود .
دسته اول : اشتاهات عملی که عبارتند از :
الف) عدم تسلط کافی به مباحث درسی .
ب) نخواندن درس و اتکا کردن به حضور در کلاس.
ج) سطحی خواندن درس ، چرا که فکر می کنید آن را می دانید.
د) شیوه های غلط مطالعه .
* درس خوانده اید ولی تمرین و تست کار نکرده اید.
1- درس را خوانده و بدون تمرین و آموزش لازم ، تست زده اید.
2- درس را با تمرین کافی کار کرده اید ولی تست نزده اید.
3- بدون درس خواندن به سراغ تمرین و تست رفته اید .
4- برای درس های عمومی تست کار نکرده اید.
5- هفته اول درس ها را خوانده اید و در هفته دوم تست هایش را زده اید.
دسته دوم : اشتباهات رایج ( به نظر پیش پا افتاده )
این اشتباهات عبارتند از :
الف) اشتباهات افقی ، تست را حل کرده به جواب عدد دو رسیده اید که در گزینه ( 3 ) است ولی اشتباهاً گزینه ( 2 ) را می زنید.
ب) اشتباهات عمودی ، پاسخ سوال 15 را در گزینه های سوال 14 یا 16 علامت می زنید.
ج) اشتباه محاسباتی ( 2 ضرب در 3 را 5 ، علامت منی را در نظر گرفتن و ... )
د) درست نخواندن صورت تست
ه ) درست نخواندن گزینه های تست
و) سرعت بیش از حد
ز) تک بعدی دیدن تست ( در سوال بیش از یک پرسش بوده و ما فقط اولی را پاسخ داده ایم )
ممکن است اشتباهات دیگری هم علاوه بر اشتباهات فوق وجود داشته باشد که بهتر است آنها را نیز تثبیت کنید و جهت ساده سازی کار به ترتیب زیر عمل کنید :
1- درصد خطای هر یک از دروس آزمون را به دست آورید ( تعداد غلط هر درس تقسیم بر تعداد سوال آن درس ضرب در 100 )
2- درس را با درصد خطای بالا را به عنوان مشکل عمده در نظر بگیرید.
3- برای درس فوق ( مشکل عمده ) بیشترین تکرار علت خطا را معین کنید.